A biztosítás furcsa dolog: havonta fizetünk egy kisebb összeget, de az sokszorosan megtérül, amikor beüt a ménkű. Sok mindennel kapcsolatban már alapértelmezettnek vesszük, de érdemes olyan dolgainkat is biztosítanunk, amire talán elsőre nem gondolnánk.
Manapság teljesen természetes dolog, hogy fontosabb értékeinkre biztosítást kötünk. Autóra, lakásra már csak azért is érdemes ilyen módon előre vigyáznunk, hiszen komoly áron szerezzük be őket, de sok olyan esemény történhet, amely egy pillanat alatt lenullázhatja ezt az összeget. És persze ugyanígy akad még jó pár terület, amelyről érdemes biztosítással előre gondoskodni, például egy utazás vagy akár személyes egészségünk.
A mobiltelefonokra köthető biztosítás manapság már szintén ennyire fontos, hiszen ezek a készülékek is egyre nagyobb értéket képviselnek, ráadásul életünk minden területén fontos segítőtársak a kommunikációtól az online kapcsolattartáson át a munkáig és egy sor egyéb hasznos tevékenységig. Ha valamilyen káresemény során ideiglenesen vagy véglegesen meghibásodik a telefonunk, egyrészt komoly kiadást jelenthet a szervizelés vagy egy új készülék megvásárlása, nem is beszélve az apró segéd nélkül töltött időről és az elveszett adatainkról.
Hogyan biztosítsuk a telefonunkat?
Persze biztosítást eddig is lehetett kötni bármire, ami kívül esett a szokásos kategóriákon, énekesek a hangjukat, modellek egyes testrészeiket biztosították – szerencsére a mobilok már nem számítanak ilyen különlegesnek, nagyon könnyű megkötni rájuk a biztosítást.
Amikor valaki egy szolgáltatónál vásárol készüléket, már abban a pillanatban lehetősége van biztosítást is kötni rá. Ez általában a telefon árszintje alapján számolódik, és egy önrészt, valamint egy havidíjat tartalmaz. Ha több biztosítási kategória is elérhető, érdemes előre megvizsgálni, hogy melyik milyen káresemény esetén kínál megoldást. A leggyakoribb események a következők:
- Véletlen károsodás (például amikor a telefon eltörik, megreped a kijelzője vagy beázik)
- Rongálás (ha egy harmadik személy szándékosan okoz kárt a készüléken)
- Lopás (a mobil eltulajdonítása a tulajdonostól bármilyen formában)
- Belső meghibásodás (ez általában a gyári garanciaidő letelte utáni egy évben fellépő hibákat jelenti)
- Párásodás (külső nedvesség, eső, beázás miatti belső károsodás)
A választáskor mérlegeljük, milyen környezetben, hogyan szoktuk használni általában a mobilunkat, esetleg korábbi készülékeinkkel milyen esetek történtek már, ez alapján könnyen megállapíthatjuk, melyik biztosítási kategória fedi le ezeket a lehetőségeket.
Nem csak az új mobil lehet biztonságban
Egyes szolgáltatóknál már jelentősen kibővült a biztosítható eszközök köre: van, ahol a mobiltelefonok mellett routerek, modemek, tabletek is bevonhatók a körbe, sőt: egyes helyeken akár használt készülékekre is köthetünk biztosítást, akár olyanokra is, amelyet nem az adott szolgáltatónál vásároltunk. Emellett egyes tartozékokra szintén gondolhatunk – ezek listájáról az adott cég üzleteiben és ügyfélszolgálatain adnak tájékoztatást.
Mi a teendő, ha káresemény történik?
Abban az esetben, ha a készülékkel valami olyan baj történik, amelyet fedez a biztosítás, első körben értesíteni kell az adott biztosító partnert: ez a szerződésen található telefonszámon a legegyszerűbb, de általában a szolgáltató weboldalán is megtalálható a kontakt-információ. Manapság a legtöbb szolgáltatóhoz már nem is kell személyesen bemenni, mivel az ügyintézés teljes egészében történhet telefonon és online módokon.
Ha az egyeztetés során elfogadják a káreseményt, futár érkezik érte, aki igény esetén cserekészüléket is kiszállít, amit a szervizelés ideje alatt használhatunk. Fontos, hogy lopás vagy szándékos rongálás esetén egy extra feladatunk is lesz, hivatalos rendőrségi feljelentést is kell tennünk.
A megjavított vagy kicserélt készüléket szintén futár szállítja ki, ekkor kell az önrészt kifizetni. A sérült eszközt a biztosító szervizpartnere javítja, illetve ha ez nem javítható illetve ellopták, akkor elsősorban úgynevezett típusazonos készülékre cseréli. Ez vagy pontosan az eredetivel megegyező modellt jelent, vagy ennek megfelelő kategóriájút.
Erre figyeljünk még biztosítás mellett is
Természetesen, mint sok más területen, a mobiloknál sem terjed ki mindenre egy biztosítás. Ilyen például, ha kiskorú használja a készüléket és ekkor történik a baj, vagy ha a használati útmutatóban foglaltaktól eltérő módon vagy környezetben használják a telefont. Ugyanígy semmissé teszi a garanciát az otthoni javítási kísérlet, vagy az, ha úgy vész nyoma a mobilnak, hogy azt mi magunk hagytuk őrizetlenül. Nem tartozik a biztosítási körbe a készülékek általános, előre várható elhasználódása sem. És persze azt is érdemes tudni, hogy a gyártói garancia ideje alatt a hibákat annak értelmében kezeli a gyártó vagy annak képviselője.
Némi előre gondolkodást igényel az is, hogy egy biztosítás alá eső készülék javításakor vagy cseréjekor a folyamat nem terjed ki a SIM kártyán és a készüléken tárolt adatok visszaállítására, tehát érdemes időről időre valamilyen adatmentési módszert alkalmaznunk, ezáltal a megjavított vagy kicserélt mobilra könnyen visszamásolhatunk mindent.
Manapság, amikor egy telefon akár komoly összeget képviselhet, valamint olyan fontos társ az életünkben, amely szinte minden tevékenységünk elengedhetetlen része, egy kisebb, havi biztosítási összeg nagyon megtérülhet: nem érdemes megvárni, amíg valami baj történik, inkább gondoskodjunk előre arról, hogy váratlan események után hamar megoldódik a helyzet!